Jeg er far! Vi er fædre :)

2025-02-14

At blive far i en sen alder kan være en utrolig berigende og en glædelig oplevelse. Det har jeg lært i de 17 måneder Noel indtil videre har levet.

Erfaring og visdom

Jeg tænker tit på aldersforskellen, men man har jo mere livserfaring og visdom at trække på. Jeg har jo også oplevet mange børn på godt og skidt og tænkt mange gange, at sådan skulle mit barn aldrig blive.

Stabilitet

Jeg har sammen med Kenneth opnået større økonomisk og personlig stabilitet. Dette betyder, at vi kan give Noel et trygt og stabilt hjemmemiljø for vores søn og derigennem være fri for bekymringer om økonomiske usikkerheder.

Prioriteringer

Som ældre far er jeg også bedre i stand til at prioritere kvalitetstid med Noel. Jeg har opnået mine karrieremål og det har givet mig mere fleksibilitet til at være til stede og engagere mig i Noels liv.

Rollemodel

Jeg får også mulighed for at være en rollemodel for yngre fædre og vise dem, at der ikke er en "rigtig" alder for at blive forælder. Min erfaring og modenhed kan inspirere andre til at se forældreskab fra et anderledes og berigende perspektiv.

At blive far i en sen alder har virkelig bragt mange glæder og oplevelser. Det er en tid til at skabe nye minder, dele din visdom og nyde det vidunderlige eventyr, som forældreskab bringer.

 

Almindelige fordomme mod regnbuebørn:

  1. Antagelse af manglende rollemodeller: Nogle mener fejlagtigt, at børn opvokset i regnbuefamilier mangler positive mandlige eller kvindelige rollemodeller.

  2. Social stigmatisering: Regnbuebørn kan opleve at blive ekskluderet eller mobbet af andre børn og voksne.

  3. Misforståelser om seksualitet: Nogle tror, at regnbuebørn automatisk vil have en anderledes seksualitet eller kønsidentitet på grund af deres forældres identiteter.

  4. Forældreevner: Der er en fordom om, at forældre i regnbuefamilier ikke kan give børnene en tryg og stabil opvækst.

  5. Religiøse og kulturelle fordomme: I nogle samfund eller familier kan der være stærke religiøse eller kulturelle overbevisninger, der bidrager til diskrimination.

Hvordan fordomme kan påvirke regnbuebørn:

  • Følelsesmæssige udfordringer: Børnene kan føle sig anderledes, usikre eller uønskede på grund af de negative holdninger, de møder.

  • Nedsat selvtillid: Konstant eksponering for fordomme kan påvirke børnenes selvtillid og selvværd negativt.

  • Akademiske præstationer: Stress og mobning kan påvirke børnenes koncentration og præstationer i skolen.

  • Social isolation: Fordomme kan føre til, at børnene isolerer sig socialt og har svært ved at danne venskaber.

Vi er nu ikke så bekymret på Noels fremtid. Vi er en resurse stærk familie med masser af hænder hvis han på et tidspunkt skulle få brug for det. Det er i hvert fald ikke omsorg han kommer til at mangle og ved at vi er to hele tiden er der også en der hjælper og følger med i lektier så han får interessen og lysten til at blive dygtigere hele tiden. At bare overlade det til ham selv kan jeg se fra min egen barndom at det var bestemt ikke lykken eller det bedste for mig.